Wat is gezond eten volgens Voedingscoach Rotterdam Zuid


Spelregels gezond eten volgens voedingscoach Yvonne ;-)

Over geen enkel onderwerp zoveel geschreven dan over voeding. Iedereen heeft er een andere mening over. Zo heb ik ook een mening over wat gezonde voeding is. Ze zijn heel eenvoudig en basic. Daar ga ik voor. Overzichtelijk en voor iedereen haalbaar.

  • Eet gevarieerd. Er is niet 1 voedingsmiddel dat alle voedingsstoffen in voldoende mate bevat. Wie gevarieerd eet, krijgt alles binnen.

  • Let op vetten uit bewerkte producten (chips, koekjes, taart, slavinkje, hamburger, gebraden gehakt). Vet heb je wel nodig om bepaalde vitamines te kunnen opnemen, maar dit zijn vetten uit natuurlijke producten (avocado, eieren, rauwe ham, kipfilet, noten).

  • Eet ruimschoots brood en aardappelen. Gebruik brood (volkoren), roggebrood, zilvervliesrijst, volkoren pasta en peulvruchten

  • Eet volop groenten en fruit, elke dag

  • Houd het lichaamsgewicht op peil. Eet met mate en zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Volwassenen zeker een 1/2 uur, kinderen 1 uur per dag.

  • Drink dagelijks voldoende vocht, met name water.

  • Eet niet de hele dag door. Drie hoofdmaaltijden per dag en drie tussendoortjes. Goed om honger te voorkomen en beter voor je tanden, zeker voor kinderen.

  • Lees wat er op de verpakking staat. Voedingsstoffen, voedingswaarden etc. Staat de lijst met ingredienten vol met stoffen die je oma niet zou eten, laat het liggen.

  • Er bestaan geen 'goede' of 'foute' producten. Je kan alles eten, sommige producten beter wel in beperkte mate.

  • Geniet vooral van eten. Weet wat je eet en waarom je het eet.



Eet smakelijk Yvonne