Grip op je eetprobleem

Een eetprobleem is het gevolg van het niet goed kunnen omgaan met emoties en gevoelens. Je eet om emoties en gevoelens weg te maken, je wilt of kan het niet aan om ze te voelen om ze te beleven. Het is te groot of te eng, misschien weet je nog helemaal niet welke emoties onderliggend zijn.

Een eetprobleem kan er heel verschillend uitzien. Sommige mensen eten heel weinig en meestal overwegend gezond voedsel (anorexia). Anderen eten juist meer dan ze zouden willen (overeten, eetbuien), soms gezond voedsel maar vaak ook minder gezond voedsel (boulimia). En dan zitten er nog heel veel mensen die van beide iets hebben. De ene dag heel weinig eten en de dag erop heel veel eten. Ook compenseren mensen met een eetprobleem vaak door veel te bewegen, sporten of te braken. In ieder geval heeft het eten of niet eten een enorme invloed op hun stemming. Je bent 24 uur per dag bezig met eten en niet eten. Het geeft een gevoel van rust en is het bevredigend maar geeft daarbij vaak veel frustratie, machteloosheid en schaamte.

Het is belangrijk te leren waarom je eet of niet eet. Met welke emoties en gevoelens heb je te maken. Wanneer je dat weet kan je je relatie met eten pas veranderen. Pas dan krijg je grip op je eetprobleem.


Hoe kan je grip krijgen op je eetprobleem

Vanuit mijn eigen ervaring /wie-is-yvonne en vanuit mijn werkervaring bij Stichting JIJ www.stichting-jij.nl weet ik hoe het is om in de ban te zijn van emoties, eten en niet eten. Ik weet als geen ander hoe het is de controle kwijt te zijn. Om deze reden wil ik specifiek hier iets mee doen. Ik heb mijn ervaringen op papier gezet en gepoetst en geschaafd.

Uiteindelijk heb een manier van begeleiden ontwikkeld dat je in groepsverband of 1 op 1 bij mij kan volgen. Net wat voor jou werkt. Hierin leer je grip te krijgen op je eetproblematiek.


Hoe ziet deze begeleiding eruit?

Individuele begeleiding staat natuurlijk in het teken van jouw persoontje. Wie ben jij, wat maakt dat eten en niet eten zo’n grote plek heeft ingenomen in je leven.

Samen gaan we dit stap voor stap uitzoeken. Ik hou je een spiegel voor, soms op een directe manier en ik ben mild voor je. Want je hebt deze manier van leven niet uitgekozen omdat het de makkelijkste manier was.

Binnen de individuele begeleiding maak ik veel gebruik van opstellingen /opstellingen. Op deze manier halen we de kluwen emoties overzichtelijk en op een vriendelijke manier uit elkaar.

Ook gaan we kijken naar wat er gegeten wordt op een dag. Wat eet je en hoeveel. Veel triggers kunnen weggenomen door een goed eetschema.

Mijn begeleiding bestaat niet uit 1x in de week een sessie. Wanneer je vragen hebt of wanneer je het moeilijk hebt mag je mij altijd contacten. Ik weet hoe belangrijk het is om je gesteund te voelen in dit proces.



Je kan ook een programma bij mij volgen en dit is in groepsverband. Dit programma duurt 3 maanden. In deze drie maanden krijgt je gesprekken en verschillende opdrachten. De ene week een grotere opdracht met 'huiswerk'. De andere week krijg je een meer praktische opdracht. Zo gaan we er stap voor stap aan werken grip te krijgen op het eetprobleem. Zodat je beter over jezelf kan denken, beter in je vel zit en je energie kan besteden aan dingen die het leven leuk maken.

Om het duidelijk te maken:

  • Het programma duurt in totaal drie maanden.
  • Er is om de week een bijeenkomst
  • Je krijgt een individueel voedingsplan
  • De week dat er geen bijeenkomst is, krijg je wel een thuiswerkopdracht toegestuurd
  • Groep is max. 4 pers.
  • Kies je voor groepsbegeleiding duurt de bijeenkomst 2 uur

Ik weet zeker dat jij in deze drie maanden stappen kan zetten op het gebied van je eetprobleem. Je zal meer bewustwording krijgen en op een meer ontspannen manier met eten kunnen omgaan. Ook zal je vooruitgang boeken in zelfliefde en beter voor jezelf kunnen zorgen.

Trainingen

20 maart 2019.

28 augustus 2019.

Aanmelden kan via de mail.



Liefs Yvonne